شعبانی معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت آمنه (س)، از برگزاری نشست پژوهشی با موضوع: تبیین ضوابط و فرآیند مقالات پایانی
و راهکارهای مؤثر در انتخاب موضوع، با حضور طلاب سطح 2 و معاون پژوهش مدرسه خبر داد.
شعبانی در این نشست گفت: تحقیق و پژوهش جزء مسائل زیربنایی حوزههای علمیه است. پژوهش و تحقیق در حوزههای علمیه، همزاد تحصیل و تدریس بوده است و یکی از لوازم ضروری پیشرفت علمی حوزهها به شمار میرود و اساساً تحقیق در کنار آموزش و تبلیغ یکی از سه رکن اساسی رسالت و وظایف حوزویان بوده و دانشپژوهان باید به آن توجه داشته باشند و بدانند که راه تولید علم و توسعۀ دانش در همۀ ابعاد آن از پژوهش و تحقیق میگذرد. در بیانیه گام دوم انقلاب اولین نکتهای را که مقام معظم رهبری به جوانان توصیه کردند، علم و دانش، پژوهش و تحقیق است. لذا اولین توصیه رهبری برای ۴۰ سال دوم انقلاب، برداشتن گامهای بلند در راستای تحقیق و پژوهش و علم و دانش است. از فرصتهای ارزشمندتان بیشتر بهرهمند شوید و زمان را مدیریت کنید و یک جوان مؤمن انقلابی پایکار که خواسته مقام معظم رهبری است، باشید.
وی در ادامه ضمن تبیین ضوابط و فرآیند مقالات پایانی، مهمترین معیار انتخاب موضوع رابه شرح ذیل عنوان کرد:
- موضوع باید مناسب و جزء اولویتهای مهم و اساسی در نظر محقق باشد.
- موضوع تکراری نباشد.
- بدیع بودن موضوع تحقیق
- قابلیت اجرا داشته باشد.
- کاربردی و مناسب بازمان و مقرونبهصرفه باشد.
- مقبولیت سیاسی و فرهنگی داشته باشد.
- پژوهشگر به موضوع موردتحقیق، علاقه داشته باشد.
- خلاقیت در شناسایی نیازهای جامعه و طرح مسئله
- پژوهش پذیر بودن موضوع تحقیق
- توانایی پژوهشگر (علاقهمندی، کنجکاوی و کشش علمی برای شناخت آن)؛
- در دسترس بودن منابع مادی و اطلاعاتی و…
معاون پژوهش گفت: ویژگیهای عنوان خوب این است که
- بهخوبی محتوای پژوهش را معرفی کند.
- در حد امکان فاقد عبارات اختصاری باشد.
- در حد امکان کوتاه و رسا باشد.
- بهصورت سؤالی عنوان نشود.
- جذاب باشد.
- به ابتکار خاص موجود در تحقیق اشاره کند.
شعبانی در پایان ضمن درخواست تلاش و کوشش از دانش پژوهش در تولید علم در علوم انسانی اسلامی در راستای نیازهای ملی و فراملی، به سؤالات طلاب حاضر پاسخ داد.
آخرین نظرات