0حکمتها، صدور و علل آفرینش بیانیه گام دوم انقلاب را مورد مداقعه قرار دهیم
میزگرد هسته های پژوهشی مدرسه علمیه حضرت آمنه سلام الله علیها
در روزدوشنبه 16 اردیبهشت 98 سومین میزگرد با حضور مدیر مرکز مطالعات راهبردی رهیافت ولایت، مدیر، معاون پژوهش وتعدادی از اعضای هسته های پژوهش در مدرسه حضرت آمنه سلام الله علیها تشکیل شد.
در ابتدای جلسه، مدیر مدرسه حضرت آمنه سلام الله علیها، خانم سایری، به معرفی و ظرفیت های پژوهشی طلاب و هسته های پژوهشی پرداختند و معاون پژوهش نیز اهداف هسته هارا تبیین کردند.
به گزارش معاون پژوهش، محمد رضا طاهری، مدیر مرکز مطالعات راهبردی رهیافت ولایت به اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب پرداختند.
وی در ابتدا خاطر نشان کرد: در طول تاریخ سابقه نداشته که یکی از فقها بتواند در این طیف وسیع استنباط از احکام اجتماعی دین بکند، یعن علاوه بر پرداختن به احکام طهارت، نجاسات، صوم و صلاه به سراغ مبانی، اصول معرفتی اسلام و فهم عمیق قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام برود و برنامه زندگی استخراج و عرضه کند. حضرت آقا به عنوان تنها مجتهدی است که این کار را انجام داده است.
مدیر مرکز مطالعات راهبردی رهیافت ولایت افزود: ما هیچ زمانی چنین فرصتی نداشته ایم. فضای انقلاب آن را برای فقها در اوج فراهم کرده است. مثل: امام خمینی رحمه الله علیه و مقام معظم رهبری حفظه الله که نه تنها استنباط از معارف واضح و آشکار داشته اند، بلکه آنچه درون مایه دین و ثمره عملی آن و کارکرد روزانه فردفرد است، را استنباط می کنند؛ این یعنی فرصت طلایی و جهش به سمت زمینه سازی ظهور.
وی گفت: اگر ما در مقام برداشت از اندیشه ولی به دنبال استفاده گزارهای و مناسبتی از صحبت های این بزرگواران نداشته باشیم. باید دیدگاه فرهنگ سازی، جامعه سازی، خودسازی و زمینه سازی تمدن اسلامی را دنبال کنیم. چنانچه با این نگاه به دنبال اندیشه فقاهتی شیعه رفتیم ماحصلش محتوایی خواهد شد که نه فقط برای طلاب که درجه اول هستند، بلکه مخاطبین با واسطه از این گنجینه بهره مند خواهند شد. لذا نقش مدیران و اداره کنندگان اصلا قابل مقایسه نیست؛ این رسالت بردوش همه سنگینی می کند.
حجت الاسلام و المسلمین طاهری افزود: نگاه های متحجرانه بسیار است. آیا مفسر کلمات معصومین علیهم السلام شماها هستید یا آن مجتهد جهان شناس که نیاز جامعه و تمدن تاریخ را می شناسد؟ کدام یک از اینها می شناسند؟ برداشت های متحجرانه درباره ولایت در جامعه اتفاق می افتد. به طور مثال: برخی ولایت را به شخصیت معنوی دارای خلقت نوری، که در یک زمانی آمده اند و رفته اند و اینک آخری در پس پرده غیبت به سر می برد، محدود می کنند . اینکه ولایت هیچ ثمرهای در زندگی ما نداشته باشد نگاه متحجرانه است که خطرش بزرگتر از نگاه غربی است.
مدیر مرکز مطالعات راهبردی رهیافت ولایت یاد آور شد: وقتی امروزه همچنین پایگاه امنی در انقلاب اسلامی هست و همه در این منظومه فکری زیست می کنند و این محتوا را درک میکنند. این یک فرصت بی نظیر تربیتی برای حوزه های علمیه است. با توجه به فضای امروز که جنگ فکری و فرهنگی است اینکه چه محتوایی را برای طلبه ها طراحی کنیم؟ مهم و دغدغه جدی است. باید در تلاش باشیم که مجاهد بپرورانیم، مجاهد برای تمدن نوین اسلامی نه فقط برای جبهه. این سرباز و این نسل مهم ترین نقشش تربیتی است. اگر این چشم انداز باشد در انتخاب متون آموزشی باید سراغ محتوای اصلی تر و عمیق تر برویم و با مقدمات عمر طلبه را تلف نکنیم. به فرمایش رهبری: «ما نباید اجازه بدهیم که یک ساعت از وقت طلبه تلف شود». ما در مقام ارتقا معرفتی و تغییر منظرِ مخاطب خود مسئول هستیم.
حجت الاسلام و المسلمین طاهری گفت: اگر ما نتوانیم طلاب را به زمینه سازی ظهور و تمدن نوین اسلامی برسانیم، پس نقش ما چه می شود؟ در واقع دراین راستا حداقل رسالت ما این است که این نگاه را انتقال دهیم. پس باید دو کار اصلی انجام داد، اول اینکه: با نگاه برترحوزه معارف دینی، طلاب را آشنا کنیم. برترین نگاه، در این عصر نگاه امام و رهبری است. این حجم از محتوا سنگین است و باید هوشمندانه کار کرد. اینکه چگونه طلاب را انگیزهمند کنیم که خودشان در اندیشه ولی پیش بروند، این به جلسات هم اندیشی متعددی نیازمند است. دوم: حضرت آقا فرصت طلایی را در غالب بیانیه گام ایجاد کردند. در یک جمله می توان گفت : بیانیه گام دوم نقشه راه دستیابی به تمدن نوین اسلامی، زمینه ساز ظهور است.ایشان به دقت مأموریت ها را تعریف و مسیرها را ترسیم و لوازم طی این مسیر را تبیین کردند و موانع را هم برشمردند و هم انگیزه بخشی لازم را به هر طیف از مخاطبین برای تحقق این هدف ارائه کرده اند.
محمد رضا طاهری در ادامه سخنان خود گفت: این یک متن معجزه آساست، چون هدف گذاری و آن افق که یک نوشته دارد، سطح آن را تعیین میکند. افق زمینه سازی ظهور است.
وی تأکید کردند: پژوهش هایی از گام دوم، مستند از آیات و روایات هستند، در واقع این بُعد معجزه آسای بیانیه گام دوم است. در این باره اول باید مخاطب خود را حساس کرد، چه بسا کرسی های علمی- تبیینی بخواهد یا باید در قالب پنل های آموزشی به سمت بیانیه گام دوم رفت. دوم باید به سمت خاستگاه و علل صدور این گام رفت و آن را برای خود ترسیم کرد. آیا یک انتقال مأموریت از یک نسلی به نسل دیگر است؟ آیا حرکت جنبش آفرینی یک بسیج عمومی یا انقلاب اصیل شیعی ناظر به زمینه سازی ظهور است؟
مدیر مرکز مطالعات راهبردی رهیافت ولایت یاد آور شد: ابتدا باید بیانیه گام دوم را خوب بشناسیم تا به سمت آن بتوانیم حرکت کنیم. حکمتها و صدور و علل آفرینش آن را مورد مداقعه قرار دهیم. باید طلاب و دیگر مخاطبین، نسبت خود را با این بیانیه گام دوم بیابند. فرایند نسبت یابی چطور تحقق پیدا می کند؟ اگر همه طلاب و مخاطبین این بیانیه گام دوم انقلاب به مرحله عینیت برسند آن وقت ما رسالت خود را انجام داده ایم.
حجت الاسلام و المسلمین طاهری در پایان افزود: در این فرایند طلاب باید نقش گرفته باشند، حتی در درس خواندن هوشمندانه باشد. یکی ممکن است نقشش تربیت چند فرزند صالح باشد، یکی در پشتیبانی از همسر نقش ایفا کند. طلاب باید این نقش ها را از بیانیه گام دوم بگیرد، یعنی باید بداند ثمره و تبعیت از ولی در تحقق هدف گام دوم همسرداری ، خوب بچه داری می شود. برای رساندن طلاب و مخاطبین دیگر به این مرحله باید دانش فکری اتفاق بیفتد.
آخرین نظرات