برگزاری دومین جلسه دفاعیه تحقیق پایانی با عنوان: پژوهشی درباره علم اصول نحو با تأکید بر نقد کتاب مغنی الاریب فی تهذیب مغنی اللبیب عن کتب الاعاریب در مدرسه علمیه حضرت آمنه-سلام الله علیها- در استان قم
جلسه دفاع از تحقیق پایانی یکی از طلاب مدرسه علمیه حضرت آمنه-سلام الله علیها- با عنوان: پژوهشی درباره علم اصول نحو با تأکید بر نقد کتاب مغنی الاریب فی تهذیب مغنی اللبیب عن کتب الاعاریب در روز سه شنبه 98/1/20برگزار شد.
خانم فاطمه آسه از طلاب مدرسه علمیه حضرت آمنه-سلام الله علیها- تحقیق پایانی خود را با عنوان پژوهشی درباره علم اصول نحو با تأکید بر نقد کتاب مغنی الاریب فی تهذیب مغنی اللبیب عن کتب الاعاریب با راهنمایی استاد:حجت الاسلام جناب آقای جواد آسه و داوری حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مهدی زندیه دفاع نمود و رتبه عالی را کسب کرد.
خانم فاطمه آسه در تشریح پژوهشی درباره علم اصول نحو با تأکید بر نقد کتاب مغنی الاریب فی تهذیب مغنی اللبیب عن کتب الاعاریب عنوان کرد:این پژوهش درصدد یاریرساندن به تولید متن آموزشی نحوی متناسب با حوزة علمیه انجام شده است. ازاینرو به نقد کتاب «مغنی الأریب فی تهذیب مغنی اللبیب عن کتب الأعاریب» اقدام کرده است. این کتاب ویراستة کتاب «مغنی الأدیب» و «مغنی الأدیب» نیز ویراستة کتاب «مغنی اللبیب» است. ازآنجا که علم اصول نحو در استنباط و استخراج و قاعدهمندسازی علم نحو نقش کلیدی را ایفاء میکند و از مبانی نحوی مفسران به شمار میآید و در تولید متن آموزشی نحوی نقش دارد، ازاینرو قبل از پرداختن به نقد کتاب مغني الأريب، علم اصول نحو را به بحث گذاشتیم چراکه به فارسی دربارة این علم پژوهش مناسب و دقیقی انجام نشده است. علم اصول نحو از روش استنباط و استخراج قواعد نحوی و قاعدهمندساختن آن سخن میگوید و از سماع (کلام خدا، کلام پیامبرصلی الله علیه و آله و روایات)، قیاس، اجماع و استصحاب تشکیل شده است. چون اجماع و استصحاب به سماع برمیگردد ازاينرو از آن بحث نکردیم. نقد کتاب «مغنی الأریب» در ذیل دو عنوان «نقد مقدمه» و «نقد محتوا» صورت گرفته است. نقد اساسی به کتاب «مغنی الأریب» این است که این کتاب بدون مشخص ساختن هدف یا اهداف فراگیری نحو در سه سالِ نحوآموزی در حوزه چاپ شده است. به نظر ما این سه سال نحوآموزی بر هم ترتب منطقی دارد. سال اول مقدمة سال دوم و سال دوم مقدمة سال سوم و سال سوم غایت و نهایت نحوآموزی در حوزه است. عدم لحاظ این ترتب سبب شده مباحثی که در کتاب «البهجة المرضية» میبایست بیاید و فراگیر را آماده فراگیری «مغنی الأریب» کند در کتاب «مغنی الأریب» آمده است. دیگر آن که حذف و اضافهای که در این کتاب انجام شده بر اساس اهداف مشخصی انجام نگرفته است. به نظر ما با فراگیری این کتاب اهداف نحوآموزی در حوزه محقق نمیشود.
دومین جلسه دفاعیه مدرسه علمیه حضرت آمنه سلام الله علیها
آخرین نظرات